Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Emma Engbers - WaarBenJij.nu Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Emma Engbers - WaarBenJij.nu

Jeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Emma

11 Maart 2014 | Israel, Jeruzalem

Zo, daar ging ik dan weer. Iets meer dan twee jaar na mijn vorige avontuur stapte ik vorige week weer op het vliegtuig. Nu niet naar Afrika, maar naar het Midden- Oosten en om precies te zijn Jeruzalem. Na nog een vol weekend schaatsen bracht papa mij op maandag ochtend naar schiphol. Dat was toch wel een stuk chiller dan met de trein en sneeuw naar Dusseldorf zoals twee jaar geleden, haha. In het vliegtuig van Istanbul naar Jeruzalem zat ik naast een jong stelletje. Ik was natuurlijk zoals altijd direct een beetje chagrijnig, lekker twee uur tegen zo’n stelletje aan kijken. Maar toen ik mijn lonely planet open sloeg vroegen ze me of ik Israël voor het eerst kwam bezoeken en al snel zaten we in een mooie discussie. Gila en Lewis zoals ze heten zijn echt super leuk en nodigde me direct uit voor een weekendje in Rishon, een stad in de buurt van Tel Aviv. Het vrienden maken ging dus voorspoedig. Aangekomen in Tel Aviv ging de paspoort controle redelijk snel en heb ik de trein naar de stad gepakt en hier een taxi gedeelt met drie duitse meisjes die naar hetzelfde hostel wilde. Bij het Hostel aangekomen bleek ik helemaal niet bij dat hostel gereserveerd te hebben maar bij een ander.. Vet stom, ik snap niet dat ik het verkeerd heb opgeschreven maar het geeft mijn klunsigheid wel weer aan. Gelukkig was dat hostel om de hoek en bracht een aardige man mij ernaar toe.
Na een kort nachtje slapen heb ik de bus naar Jeruzalem gepakt. Eigenwijs als ik was wilde ik met het OV naar het centrum voor mijn hostel en niet met een taxi. Dit ging na wat zoeken eigenlijk heel makkelijk en al snel stond ik binnen de muren van de oude stad! Erg indrukwekkend direct. Al turend op mijn kaartje kwam er al snel een man op mij af die mij wel even naar mijn hostel wilde brengen. Dat nam ik natuurlijk ten harte aan. Na het droppen van mijn spullen heeft deze meneer mij nog een kleine rondleiding gegeven door de stad naar de Klaagmuur en de kerk van Holy Sepulcher. Aan het einde wilde hij absoluut niks van mij aannemen en even dacht ik dat hij dat echt meende maar aangekomen in het hostel vroeg de eigenares van het hostel mij om geld omdat hij dat bij haar zou komen ophalen.. Was ik toch weer naïeve geweest. Dinsdag avond ben ik bij Anat en Tal thuis geweest. Deze meiden wonen in een studenten huis met vier andere en met zijn alle hebben we lekker gegeten en gechilled. Ze hebben me geholpen met het zoeken naar een appartement en ik kon woensdag ochtend ergens direct komen kijken. Anat ken ik via via (Meike, Corinne bedankt!) maar het klikte direct dus dat is heel fijn.
Woensdag ben ik dus naar dat appartement wezen kijken en dat was erg mooi! Een kleine kamer in een vrij ruim appartement met een balkon dat bijna altijd zon heeft. Ik kon er die zondag direct in en woon nu dus voor het eerst met mannen, haha. Ze zijn wel heel gezellig. Oh en ze leven in het huis kosher, wat betekend dat je melkproducten en vlees producten niet mag mengen. En dus ook alle pannen, bestek, borden etc. gescheiden moet houden. Nog best ingewikkeld haha. Dus helaas geen pasta met spekjes en room;).
Donderdag ben ik naar een NGO in het Palestijnse gedeelte van Jeruzalem geweest. Deze NGO, CDCD heeft projecten met Palestijnen en Israëliërs zoals bijvoorbeeld een project waarbij ze jonge vrouwen proberen politiek actief te maken en op te leidden met workshops enzo. Zei kunnen mij waarschijnlijk in contact brengen met zowel Israëlische informanten als Palestijnse dus dat word super gaaf. Ik ga dan ook een dag in de week voor hun werken aan een project.
Waar ik nog erg aan moet wennen is dat het weekend hier van donderdag avond tot zaterdag avond is. De donderdag avond is hier dus de vrijdag en dus was het ’s avonds tijd voor een feestje. Anat en Tal hadden mij uitgenodigd om met hun mee te gaan naar een verjaardag in het park met een lekker kampvuur, gitaar muziek, eten en natuurlijk bier. Dit was echt super leuk! Hier heb ik weer wat nieuwe mensen ontmoet wat natuurlijk ook nooit kwaad kan. Vrijdag ochtend ben ik met de Rishon gegaan om Gila en Lewis op te zoeken. Ze wonen alle twee nog thuis maar zijn eigenlijk altijd samen. Ondanks dat de familie van Lewis niet echt meer gelovig is doen ze nog wel aan de Shabat traditie op vrijdag, een groot familie diner waarbij al het voedsel gezegd wordt. Ontzetten veel eten en ontzettend veel lieve mensen. Daarna zijn we nog even de kroeg in gegaan om een biertje te drinken. Zaterdag hebben Gila en Lewis me mee genomen naar Zihron, een van de eerste joodse nederzettingen. Nu nog een klein stadje op een berg waar veel mensen op zaterdag heen gaan om door de hoofdstraat te lopen en een beetje te shoppen en eten. We hebben er lekker geluncht en een beetje rond gelopen en zijn toen naar Caesarea national park gegaan. Hier zijn aan de mooie kustlijnen een aantal Romeinse ruines te zien zoals een aquaduct enzo. Erg mooi en indrukwekkend, zeker met de zee op de achtergrond. Zaterdag avond hebben we gegeten bij de familie van Gila waar ook nog eens haar opa en oma uit Zweden over waren. Dit werd dus een mooie mix van Hebreeuws, Zweeds en Engels. Ook Gila’s familie is echt super leuk en wederom was er weer heel veel eten! Na een avondje chillen heb ik zondag ochtend de bus op mijn gemak gepakt en ben ik weer terug gegaan naar Jeruzalem waar ik me kon gaan settelen in mijn nieuwe kamer.
Voor ik het wist was de eerste week dus alweer voorbij! Aankomend weekend is hier een lang weekend omdat het zondag en maandag Poerim is. Een feest waarbij je je moet verkleden en de orthodoxe joden verplicht heel dronken moeten worden.. Het schijnt een groot feest te zijn en vooral in de gelovige buurten nogal hilarische situaties op te leveren. Ik denk dat deze week dus ook weer voorbij gaat vliegen!

  • 11 Maart 2014 - 17:55

    Sjanet:

    Ha Emma,

    wat leuk en wat klinkt dat als een hele goede week met veel mooie ervaringen!!!

    Super!

  • 11 Maart 2014 - 19:29

    Joris:

    Als je terug maar even Poerim vieren hier dan!!

  • 11 Maart 2014 - 22:12

    Gert Engbers:

    Hallo Emma, leuk weer verhalen te lezen.
    Fijn dat het lekker gaat.
    Ik zag dat je ook een fantastisch uitzicht hebt en dat het er heerlijk weer is. Hoe gaat sporten?
    Groeten

  • 11 Maart 2014 - 23:01

    Marga:

    Top Emma

    Poerim, dan haal je dus toch je Carnaval nog in.


  • 12 Maart 2014 - 07:54

    Jolanda:

    Coole verhalen Emma, doe je goed, leuk! Veel plezier!

  • 12 Maart 2014 - 10:34

    Yael:

    Aaah wat gaaf allemaal em!

    Ik zou zo graag langs komen, super jammer dat dit echt niet uit komt :( .

    Heel veel plezier nog, en gauw even skypen!

  • 12 Maart 2014 - 16:48

    Vera:

    Klinkt goed Em! En wat ben je weer goed in vriendjes maken :)
    Tof dat je gaat werken bij een ngo. Als ze jonge vrouwen politiek actief proberen te maken, snap ik wel dat jou dit aanspreekt. Lekker geëmancipeerd ben je toch ;) Weet je al aan wat voor soort project jij mag gaan werken?
    xx

  • 13 Maart 2014 - 10:29

    Huub Engbers:

    Dat klinkt allemaal fantastisch. Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt. Geniet ervan.
    Liefs.
    Oh ja, als je bij Joris en Do Poerim gaat vieren doe ik graag mee.......

  • 23 Maart 2014 - 22:48

    Mark En Petra:

    Leuk verhaal Emma! Veel succes en plezier daar.
    We kijken uit naar je volgende bericht.
    Je blog lijkt populair:
    "Dit dagboek is 5807 keer bekeken"

    Groetjes Mark en Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Emma

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 10187

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Jeruzalem

13 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Bachelor reis

Landen bezocht: