Stappen in Kigali & Cultuur snuiven in Butare - Reisverslag uit Gitarama, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu Stappen in Kigali & Cultuur snuiven in Butare - Reisverslag uit Gitarama, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu

Stappen in Kigali & Cultuur snuiven in Butare

Door: emmaengbers

Blijf op de hoogte en volg Emma

26 Maart 2012 | Rwanda, Gitarama

Zo, inmiddels woon ik alweer ruim anderhalve week met Ellen in een huur huisje. Het is echt heel relaxt. Met een privé tuin, waar we lekker in de zon kunnen zitten. Mensen houden hier namelijk niet van in de zon zitten, en waarom zouden ze. Je gaat er perslot van rekening alleen maar van zweten en ze hoeven ook niet echt aan hun tint te werken ;). Verder zijn er twee aparte slaapkamers, een grote eettafel en een bank. We konden bij het huis ook een huisboy in dienst nemen die voor ons zou koken en wassen. Heel relaxt want het is best wel een karwei om hier over de markt te gaan en het koken duurt hier ook eeuwen. Ik heb van te voren wel eventjes gecheckt of het salaris wat wij hem zouden geven wel voldoende was en al mijn vrienden vonden het belachelijk veel, dus vinden wij het goed. Daarnaast hoeft hij ook niet zo heel veel te werken want tussen de middag en in het weekend zijn we eigenlijk altijd weg. Plus dat we vaak ook door de weeks nog wel een dagje buiten de deur eten dus hij heeft uitstekende werk tijden. Hij kan wel echt ontzettend goed koken, beter dan in de meeste restaurants hier. We krijgen altijd drie gangen. Soep vooraf, een lekker voedzaam hoofdgerecht en dan als toetje nog heerlijk fruit. Ik zal weer moeten wennen aan mijn eigen in elkaar geflanste pasta’s.
Vorige week vrijdag was de bachelor ceremonie voor de studenten die het afgelopen jaar hun bachelor gehaald hadden. Het was echt een super grote ceremonie in het stadion waar zelfs de bisschop naar toe kwam en een afgevaardigde van het ministerie van onderwijs. Erg leuk om zoiets een keer mee te maken. Er was veel mooie traditionele dans en muziek en alles van prachtig aangekleed. En de vrouwen hadden allemaal hele mooie traditionele jurken aan. Daarna was er nog een feestje op de universiteit. Wat de rest van de middag (de ceremonie was ’s ochtends) in beslag nam. Uiteraard verwacht ik nu ook zo’n grote ceremonie bij mijn bachelor deze zomer ;)
De dag erna op zaterdag zijn Ellen en ik naar Kigali gegaan. We hebben daar eerst een aantal zaken geregeld zoals het ophalen van geld en het openen van een bankaccount voor Ellen. Daarna had ik met Joyce, een meisje van de universiteit afgesproken. We zouden eerst in Kigali gaan shoppen en daarna met haar vrienden gaan stappen. Ik had Ellen ook gezellig mee genomen. Joyce heeft ons eerst de goede plek laten zien om te shoppen voor lokale producten. De plek waar ik zeker naar toe ga om souvenirs te halen voordat ik weg ga. Daarna zijn we naar het huis van haar neef gegaan. Die heeft een behoorlijk groot huis voor hem alleen en dat is de plek waar Joyce en haar vrienden altijd zijn en slapen na het stappen in het weekend. Naast Joyce waren haar twee neven er, haar beste vriendin die ook Emma heet en nog drie vrienden. We hebben lekker met zijn alle gegeten en gekookt en daarna thuis nog lekker wat gedronken en geklets. Ik heb mijn alvast een klein voorproefje gegeven op mijn dans kunsten en ze waren zowaar onder de indruk. Het zijn echt vet leuke en open mensen waarmee het goed klikte, een super gezellige avond dus waarbij we de leuke plekjes van Kigali hebben leren kennen. Het is ook vet gezellig dat iedereen in hetzelfde huis slaapt want dan kun je de volgende ochtend gezellig met zijn alle brak zijn in plaats van met je te vrolijke moeder ;). Na het ontbijt zijn wij weer naar de bus gegaan voor een rustig zondag middag thuis.

Donderdag zijn Ellen en ik naar het genocide memorial geweest. Dit is een herdenkingsplek, een massagraf (ongeveer 300.000 lichamen) en een museum. Het was een behoorlijk heftige ervaring. Vooral omdat de verhalen van vrienden en informanten nog weer extra tot leven komen. Het is een plek die ik nooit meer kan vergeten en waarvan het goed is dat ik er geweest ben, maar leuk is anders.

Aangezien mijn vertrek al behoorlijk snel weer dichter bij komt word het toch ook wel tijd om de rest van het land wat beter te leren kennen. Daarom zijn Ellen en ik zaterdag ochtend naar Butare in het zuiden van Rwanda gegaan. Na anderhalf uur met de bus waren we er. Zoals gewoonlijk was het uitzicht van uit de bus weer super mooi! Butare is de studenten stad van het land. Eigenlijk is de stad heel klein en rustig maar door dat er de grote nationale universiteit zit zijn er toch heel veel inwoners. We zijn eerst een rondje door de stad gaan lopen en over de markt. Daarna hebben we lekker geluncht en zijn we naar het nationaal historisch museum geweest. Het was op zich wel interessant maar de gegevens waren niet helemaal up to date. Achter het museum lag een kleine botanische tuin en toen we daar een wandeling door maakte kwamen we een hele groep aapjes tegen die uitgebreid voor onze neus gingen zitten vlooien, spelen en hun baby verzorgen. Super leuk en hele mooie foto’s :).
Daarna was het borrel en eet tijd en hebben we geprobeerd alle terrassen in de stad af te gaan, heel vervelend ;).
De volgende dag was het zowaar bewolkt en maar 20 graden. Een prima dag om de universiteit te bezoeken en de kathedraal! De universiteit is echt een mega groot complex en best wel mooi!! Er ligt ook een grote botanische bomen tuin bij waar we een klein stukje van gezien hebben en waar het heel lekker rook. Na de lunch zijn we nog eventjes naar de kathedraal geweest en toen hadden we alle hoogte punten van Butare wel weer gehad en hebben we de bus terug gepakt zodat we nog een rustige zondag middag thuis hadden voor de normale week weer ging beginnen.

De tijd gaat hier natuurlijk veel te hard en ik kwam er vorige week dan ook met een schok achter dat ik al weer op de helft en inmiddels over de helft ben van mijn tijd hier.. Gelukkig heb ik nog een aantal mooie weken voor de boeg, maar ga je langzamerhand maar weer klaar maken voor mijn terug komst!! En zet allemaal 1 mei groot in je agenda ;)

  • 26 Maart 2012 - 10:14

    Merel:

    De tijd gaat inderdaad veels te snel lieve emma...maar lkinkt echt heel leuk wat je daar allemaal aan het doen bent!

  • 26 Maart 2012 - 10:15

    Monique :

    hi lieve Em, 1 mei stond al genoteerd! Het is hier ook mooi weer, dus we hebben je nodig om gezellig mee te gaan fietsen! wat een mooie ervaringen zeg, echt leuk om te lezen! geniet nog lekker van je laatste maand en ook succes met je onderzoek ed.
    dikke knuffel

  • 26 Maart 2012 - 10:15

    Yael:

    Haha het feit dat jij vandaag internet hebt is SUPER voor mijn lithosfeer dynamica verslag wat ik morgen moet inleveren. Lange mail gestuurd, lange mail terug gelezen, half uur geskyped, en nu ook lekker gesogt met dit verhaal :)
    klinkt echt zoo mooi allemaal!
    Tot over iets meer dan een maandje <3
    x

  • 26 Maart 2012 - 11:35

    Marga:

    Ik krijg neigingen om een vlucht te boeken.

    Liefs je mams

  • 26 Maart 2012 - 12:03

    Mark (Kemme):

    Wow, Emma wat een verhalen! Ik krijg wel een heel ander beeld van Afrika hoor (ook al is Rwanda natuurlijk maar een klein stukje).
    Maar hee, ben je niet wat jong voor een houseboy? Meer iets voor je moeder...
    Groetjes Mark en Petra

  • 26 Maart 2012 - 12:51

    Vera:

    Geeft die houseboy ook lekkere massages? En kan hij de was ook doen? En afwas? En en en.... Misschien moeten wij er dan in Utrecht ook maar 1tje aanschaffen als jij weer terug bent! ;)
    xx

  • 26 Maart 2012 - 20:10

    Jenny:

    Ik wil ook een huisboy!

  • 27 Maart 2012 - 11:20

    Huub:

    Hoi Emma,

    leuk om te lezen en fijn om te weten dat je het in Ruanda zo naar je zin hebt......

    Liefs Huub

  • 31 Maart 2012 - 15:23

    Attie:

    Hoi Emma,
    Leuk om te lezen wat je daar allemaal doet! Het is toch een studiereis?:)
    Geniet ervan!

  • 01 April 2012 - 19:21

    Marc:

    Wat een ervaringen, maar lukt het ook met het onderzoek en het verslag? Geniet er in ieder geval die laatste weken van!

  • 06 April 2012 - 22:03

    Anita:

    Hoi Emma,

    je maakt een heleboel mee.
    Geweldig en je ontmoet ook erg leuke mensen.
    Dit weekeinde weg met de familie Vintges. We zullen je missen.
    kusz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 10195

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Jeruzalem

13 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Bachelor reis

Landen bezocht: