Weekendje weg!! - Reisverslag uit Gisenyi, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu Weekendje weg!! - Reisverslag uit Gisenyi, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu

Weekendje weg!!

Door: emmaengbers

Blijf op de hoogte en volg Emma

14 Maart 2012 | Rwanda, Gisenyi

Goede morgen,
Het is hier momenteel 30 graden, strak blauw en een fris windje. Eigenlijk dus niet echt het goede moment om jullie van een berichtje te voorzien maar toch;)

Dit weekend ben ik dus in Gisenyi geweest. Dit is helemaal in het noord westen van Rwanda, aan het Kivu Lake en op de grens met Congo. Ariane en ik zijn vrijdag ochtend om half acht vertrokken vanuit Gitarama. Helaas had een gezellige avond met Patrick, Vivens en Fabrice van de universiteit mijn nacht rust tot het minimum beperkt waardoor ik al behoorlijk moe aan te trip begon. Maar het weer was erg goed en de reis naar Gisenyi toe is alleen al de moeite waard. Je komt langs de vulkanen en prachtige berglandschappen. Ik twijfelde eerst nog of ik naar dat vulkanopark toe wilden, waar ook de berggorilla's zitten omdat het echt iets van 200 euro kost, maar vanuit de bus zag het er al zo mooi uit dat ik het eigenlijk niet wil missen. De reis ging redelijk soepel en voor de lunch waren we er. Ik werd heel hartelijk ontvangen door de twee zussen van Ariane die daar wonen. Het huis is van de oudste zus die daar met haar man woont. De jongere zus woont daar nu ook omdat ze in de buurt naar school gaat. Na een lekkere lunch en de meiden die evnetjes moesten bij kletsen, zijn Ariane en ik een rondje gaan lopen. Ze heeft me de grens laten zien, het meer en het strand en nog een stukje van de stad.
Toen we thuis kwamen was Robbert de man van Clarice er ook en eventjes later kwam er ook nog een vriend van hun langs, clement. We hebben gezellig een biertje gedronken en zijn vervolgens naar een bar gegaan waar ze traditionele live muziek speelde. Hier hebben we lekker gegeten en van de muziek genoten. Erg gezellig. Om twaalf uur zijn Ariane en ik naar huis gegaan om ons klaar te maken voor de nachtclub. Het uitgaan was echt een hele gewaar wording. Het was voor mij de eerste keer in Rwanda om echt te gaan dansen in een club omdat veel meiden de enige club in Gitarama niet echt leuk vinden. Iedereen danst hier echt heel intens met elkaar, mannen met mannen, vrouwen met vrouwen en natuurlijk mannen met vrouwen. Ze vinden dat heel normaal en het gekken is dat ze helemaal tegen homoseksualiteit zijn. Ik was nu dus in een tent met allemaal Michiels ;) die allemaal graag met die ene blanke (ja, heel gek om echt de enige blanke in zo'n club te zijn) wilde dansen. Sowieso een super leuke avond dus. Haha.
Zaterdag hebben we lekker uitgeslapen en rustig aangedaan. Na de lunch, waarbij ik moslim rijst gegeten had. Dit is een soort risotto maar dan op basis van olie voelde ik me eigenlijk meteen al niet helemaal lekker. Alleen dacht ik dat het kwam doordat ik teveel gegeten had en dat het wel weer over zou gaan. De middag hebben we aan het strand doorgebracht. Robeet en ik hebben lekker gezwommen, de meiden konden dit niet, maar die hebben foto's genomen en van de zon genoten. Daarna zijn we naar een bar gegaan om een afscheidsetentje te houden. Mijn buikpijn werd echter steeds erger en na een tijdje moest ik toch echt aan Ariane toegeven dat het niet meer ging en of we naar huis konden. Net op dat moment ging mijn maag nog erger protesteren en kwam midden in de bar mijn maag inhoud naar buiten zetten in twee prachtige braakjes... Behoorlijk genant. Gelukkig waren ze heel lief voor me en hebben ze me met de taxi naar huis gebracht en in bed gelegd. Ik heb toen heel lang geslapen in de hoop dat het de volgende dag beter zou zijn, want we wilde terug naar Gitarama om de sport wedstrijden van de universiteit te zien. Helaas voelde ik me zondag nog steeds niet goed en had ik elke keer als ik opstond koorts aanvallen en kon ik de geur van eten ook nog niet aan. Heel lief hebben ze toen voor mij ergens uit een supermarkt knorr oplos groenten soep gehaald en dat heb ik smiddags weg weten te werken. Maandag voelde ik me wel weer goed en konden we dus als nog naar huis.
Vandaag komt Ellen vanuit Nederland en verhuis ik naar een ander huis waar we samen kunnen wonen. Daarom hadden we gisteren een klein afscheidsetentje bij Floribert. Hij had bier en cola meegenomen en ik had wat cadeautjes voor ze gekocht om ze te bedanken. Een leuke avond dus.

@Meike, ja ik heb Mubarak ontmoet. Aardige gast:)
@ Yael en RJ; Het stikt hier van de medische klinieken. Ze doen hier namelijk niet aan huisartsen, tandartsen etc. Maar dat soort dingen zitten allemaal verzamelt in kleine klinieken. Vaak zijn deze klinieken privé. Floribert, de man bij wie ik woon is eigenaar van een kliniek in Gitarama en via hem heb ik daar vrienden leren kennen. Dat zijn dus de mensen die daar werken!! Ik snap dat jullie graag willen denken dat ik in een of andere inrichting terecht gekomen ben, en misschien is dat ook wel nodig maar tot nu toe hebben ze me nog niet te pakken weten krijgen ;)

  • 14 Maart 2012 - 09:34

    Foto's:

    Ha Emma,

    Ik ben benieuwd of je tevreden bent over je camera en of je misschien ook een paar foto's kunt plaatsen

    Marga

  • 14 Maart 2012 - 09:44

    Bas:

    Zo kennen we je weer ;-) Have fun daar!

  • 14 Maart 2012 - 10:26

    Kelvin:

    Regards from Spain! Good to hear that your stomach has settled down, it's a pity that it had to happen in Gisenyi by Kivu. You didn't make a quick day trip into Congo? David did it and he said it was crazy. Also, can't wait till you see Kibuye. I remember the bus ride there, the views on the bus ride made it feel like being in heaven!

    Enjoy your time there and say hello to Ellen and all my friends in Rwanda too!

  • 14 Maart 2012 - 11:38

    Ella:

    Like Em!
    We gaan je geschreeuw over instructie missen op de Kader AV over 2 weken...

    Kusjes

  • 14 Maart 2012 - 17:06

    Marloes:

    Hey Emma,

    Wat vervelend dat je ziek bent geweest. Hoop voor je dat het nu echt helemaal over is.

    Komt Ellen van het schaatsen naar Rwanda!? Wat vet!

  • 20 Maart 2012 - 19:04

    Anneamrie Besselink:

    Wat een mooie verhalen heb je....we volgen je in Losser! Geniet van de bijzondere ervaringen. Annemarie Besselink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 10201

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Jeruzalem

13 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Bachelor reis

Landen bezocht: