Gorilla's - Reisverslag uit Gitarama, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu Gorilla's - Reisverslag uit Gitarama, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu

Gorilla's

Door: emmaengbers

Blijf op de hoogte en volg Emma

23 April 2012 | Rwanda, Gitarama

Mijn laatste week is vandaag begonnen en dus is het wel weer eens tijd voor een update voordat ik naar Nederland kom:). Na Kibuye kwam er een week van de laatste interviews houden en de voorbereidingen treffen voor de memorial week die op zaterdag 7 april begon. Er word dan een week lang herdenkingsbijeenkomsten gehouden door het hele land. Je mag dan alleen ’s ochtends werken, geen andere muziek en tv kijken dan herdenkingsgerelateerde dingen en je word op bijeenkomsten verwacht. Ik ben op zaterdag met een van mijn informanten naar Kigali gegaan voor de openingsbijeenkomst. Dit was een hele bijzondere ervaring. Er werden bloemen gelegd bij het massa graf, testimonies gegeven en de president hield een speech. Er waren super veel mensen die tijdens deze bijeenkomst in het grote nationale stadium in een soort shock trauma. Ze beleven dan een traumatische gebeurtenis opnieuw. Ik vond het erg indrukwekkende om te zien hoe de angst in de ogen van deze mensen stonden…. Het was bijzonder maar niet leuk. De president zijn speech was ook indrukwekkend. Erg politiek gekleurd en tegen de internationale gemeenschap. Hij vond zelfs een manier om het gebrek aan mensenrechten goed te praten.. De rest van de week ben ik bij bijeenkomsten in Gitarama geweest. Hier werden steeds drie verschillende onderwerpen besproken en bediscussieerd. Ook nu was het duidelijk dat je hier niet te veel je mening moest laten horen als die afwijkte van de rest. Toch waren de sprekers wel heel duidelijk over het feit dat Rwandese moesten leren om een eenheid te vormen. Het was een super interessante week maar ik was ook wel erg blij dat het weer afgelopen was en het gewone leven weer opgang kwam.
Op die vrijdag na de sluitingsceremonie ben ik naar Kigali gegaan om Ariane te bezoeken bij haar ouders. Bijna alle studenten gaan in deze week vakantie terug naar hun ouders. Ik heb de avond een de nacht daar doorgebracht en de volgende dag samen met Ariane gaan shoppen. Het was erg leuk om haar ouders te leren kennen waar ik al zoveel over gehoord had!
De afgelopen week heb ik veel leuke dingen gedaan met vrienden, zoals lunchen en elke avond voetbal kijken met zijn alle in het cultureel centrum. En op donderdag was het dan eindelijk zover en vertrok ik met Lisa en Dave, twee Canadese, naar Musanze in het noorden van het land waar het vulcano nationale park is en de berggorilla’s wonen. In dit park, dat over Uganda, Rwanda en Congo verspreid is, is de enige plek op de wereld waar nog Berggorilla’s wonen en je kunt ze ook nergens in dierentuinen vinden. Verder is het gebied met vulkanen en oerwoud ook gewoon super mooi! De volgende ochtend moesten we ons om zeven uur melden bij het hoofdcentrum en hier mochten we aangeven welke groep we wilden zien. Wij wilden graag de Susa groep zien, dit is de grootste en bekendste groep, maar ook het moeilijks te bereiken. Uiteindelijk bleek dat wij de enige drie waren die deze groep wilden zien wat een geluk was want met tien man of drie man scheelt nog al. Na een uur rijden over een verschrikkelijke weg kwamen we aan bij het begin van het pad. We moesten eerst een uur door de hitte ophoog ploeteren om aan te komen bij het begin van het park. Hier verlieten we de akkers en gingen we de jungle in. Onze gids vertelde ons dat de trackers de gorilla’s al hadden gevonden en dat we nog maar een uurtje omhoog door het bos hoefde te lopen. Het uur vloog voorbij en voor we het wisten moesten we onze rugzakken achter laten, van het pad af de echte jungle in en zagen we de eerste gorilla zitten. We mochten in totaal een uur bij ze blijven en hebben alles gezien, de drie silverbacks die echt enorm waren, de baby tweeling en een baby van een maand oud. In totaal denk ik dat we wel 25 verschillende gezien hebben. Het was super cool. Het zijn echt net mensen zoals ze eten, hun baby’s knuffelen etc. Gorilla’s eten voornamelijk bamboo de hele dag en daar zit een beetje alcohol in, die beesten worden dan ook gedurende de dag steeds dronkener en beginnen zich soms een beetje baldadig te gedragen. Zo heeft eentje Lisa een tik op haar billen gegeven en was er een gorilla die er over nadacht om ons te bespringen maar toen wij op zei doken toch maar de boom in sprong. Het uur was natuurlijk veel te snel voorbij maar gelukkig hebben we zo’n 400 foto’s alle bij elkaar, haha.
De volgende dag was het tijd om de gouden aapjes te zien. Ook hiervoor moesten we weer een uur lopen om bij het bos te komen. Hier aangekomen begon het opeens te hozen. Onze gids vertelde ons dood leuk dat als het regent de aapjes zich verstoppen in de toppen van de bomen en de trackers ze bijna niet kunnen vinden en dat we dus maar eventjes in de regen moeten wachten. De regen duurde twee uur. Ik was opeens heel blij met mijn mega grote rode poncho die niet werkt als je loopt maar wel alles bedekt en tegen de regen beschermt. De andere twee hadden het een stuk kouder dan ik. Dan twee uur werd het gelukkig droog en vonden de trackers de aapjes snel. We moesten nog een flink stuk door de jungle wat nu echt een grote modderpoel was geworden voor we ze gevonden hadden. Toen we koud en nat bij de aapjes aankwamen was het wel weer heel tof. Deze aapjes zijn behoorlijk klein en pluizig en het liefst zou je ze willen knuffelen. Ook nu mochten we weer een uur bij ze zijn om ze te bekijken en foto’s te maken. Ze waren lekker aan het spelen, eten en vlooien.
’s Middags wilde we eigenlijk naar een meer gaan maar inmiddels was het weer gaan hozen en iedereen was echt veelste koud. Dus hebben we lekker gedouched en bij het haardvuur gezeten, tot dat het weer rond half zes als nog opklaarde en we een klein rondje gelopen hebben om de vulkanen goed te bestuderen. De volgende ochtend zijn we als nog naar het meer gegaan en ondanks dat we door de bewolking niet zo’n mooi uitzicht hadden als in het boekje was het nog steeds een prachtig plaatje!
Nu is dus mijn laatste week begonnen en is het tijd voor afscheid nemen. Woensdag ga ik met Ellen en Alex ons buurmeisje nog op safari naar Akagera, donderdag is mijn afscheidsetentje met muzungu’s en zondag mijn afscheidsfeestje voor mijn informanten en vrienden. Daarnaast heb ik ook nog gewoon onderzoeksactiviteiten en moet ik mijn laatste verslag schrijven. Een drukke laatste week dus.
Tot over anderhalve week in Nederland!!

  • 23 April 2012 - 09:09

    Jenny:

    Hahaha dronken gorilla's! Hilarisch!
    Klinkt echt supertof allemaal, geniet nog van je laatste week en ik vind het HEEEEEEL LEUK DAT JE WEER NAAR NEDERLAND KOMT!! JEEEEE!!

    Kusjehooooi!

  • 23 April 2012 - 09:25

    Chris:

    Hai lieve Em!

    Oe wat klinkt het allemaal gaaf!! Geniet van de laatste dagen.. tot snel! Liefs

  • 23 April 2012 - 09:32

    Anita:

    Besprongen worden door apen, maak je niet iedere dag mee. Ik word steeds benieuwder naar de foto's.
    Veel plezier in je laatste week en succes bij het afronden van je werk.
    liefs

  • 23 April 2012 - 10:07

    Merel ( Dafne):

    Zie je snel weer lieverd!
    klinkt echt supertof!

  • 23 April 2012 - 10:53

    Vera:

    Volgens mij heb je 3 maanden heel erg genoten van Rwanda, veel leuke mensen leren kennen en bijzondere dingen gezien. Dus dan is t wel weer tijd om gezellig naar Nederland te komen! :P Helaas ben ik dan in New York (27 april - 12 mei), maar als ik terug ben ga ik je helemaal plat knuffelen! ;) xx

  • 23 April 2012 - 17:50

    Mama:

    Super meisje,

    Oh wat ben ik lekker jaloers. En zo benieuwd naar de foto's......

    Wat zal het leven in Nederland saai zijn.

    Liefs mams

  • 26 April 2012 - 08:26

    Monique :

    wat een fantastische ervaringen! geniet van je laatste week! xx

  • 07 Mei 2012 - 18:03

    Jan Arp:

    Mooi he die gorilla's!! Ik ben er half april geweest. Kun je wat foto's bij je weblog zetten? Die van mij kun je vinden op janarp.waarbenjij.nu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 10199

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Jeruzalem

13 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Bachelor reis

Landen bezocht: