Kibuye!! - Reisverslag uit Gitarama, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu Kibuye!! - Reisverslag uit Gitarama, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu

Kibuye!!

Door: emmaengbers

Blijf op de hoogte en volg Emma

03 April 2012 | Rwanda, Gitarama

Oh, de tijd vliegt hier gewoon voorbij. Nog maar minder dan een maand te gaan!! Gelukkig schiet het met mijn onderzoek aardig op, dus dat moet denk ik wel goed komen.
Vorige week maandag was het Ellens verjaardag en ondanks dat ze niet zoveel zin had om het te vieren hadden we toch ons buurmeisje Alex, een engelse vrijwilligster op dezelfde school als Ellen, uitgenodigd om gezellig met ons te komen eten. Alex en ik hadden alle twee wat cadeautjes gekocht en zo werd het toch nog een beetje een gezellige verjaardag:). De rest van de week heb ik heel hard gewerkt aan mijn onderzoek zodat ik op vrijdag ochtend al op weg kon naar ons relax weekendje in Kibuye. Door ons Alex zijn we er achter gekomen dat het in Gitarama echt stikt van de muzungu’s (blanken) die vrijwilligerswerk doen. Ik ben ze de eerste maand van mijn bezoek niet tegen gekomen, helaas. Want af en toe was het best wel lekker geweest om met een westerling te praten. Hoe ik het voor elkaar gekregen heb weet ik niet, maar ze waren voor mij echt totaal onzichtbaar. Misschien wilde ik ze ook gewoon niet zien ofzo. Maar goed, wij vroegen aan Alex of ze zin had om met ons mee te gaan voor een weekendje zonnen bij het Kivu Lake in Kibuye. Toen vertelde ze ons dat ze al van plan was om daar met een hele groep meiden naar toe te gaan maar dat we natuurlijk welkom waren. Dat zagen wij uiteraard wel zitten en op vrijdag ochtend om zeven uur zaten we met zijn drieën in de bus. Eerst wilde de bus nog bijna om 5 voor zeven zonder Alex vertrekken (die moest nog eventjes geld halen). Gelukkig wisten wij in onze beste Rwandees uit te leggen dat we toch echt nog 5 minuten hadden tot vertrek en dat er nog iemand moest komen. De bus reis was absoluut een van de interessantste die ik ooit gemaakt heb. Ten eerste omdat het landschap weer super mooi was natuurlijk. Maar ook omdat de bus chauffeur iets te goed wist waar het gas pedaal zat, de toeter en er erg van hield om voor een haarspelt bocht aan de verkeerde kant van de weg een stukje af te snijden… Nadat we ongeveer een uur onderweg waren hoorde we een hele harde knal. Een klapband. Dus stapte de chauffeur uit, keek naar het betreffende wiel en besloot dat het nog wel eventjes kon.. Nog geen tien minuten later hoorde we een nog hardere knal en nu kon de bus ook echt niet meer door rijden. Dus iedereen er uit om zijn benen te strekken en de mannen aan het werk om het wiel te vervangen. Gelukkig was het op een mooi plekje waar we in de zon konden genieten van het mooie uitzicht. Om negen uur waren we in Kibuye en zijn we naar het Hostel gelopen waar we die avond zouden slapen in een grote zaal voor nog geen 3 euro per nacht (chill dachten we toen nog..) Er waren al een paar meisjes en later op de avond zouden er nog meer komen. Nadat we onze spullen gedumd hadden zijn we vanaf het Hostel (stond op een heuvel aan het meer) naar het meer gelopen waar we de ochtend zwemmend en zonnend hebben door gebracht. Het leven kon niet beter op ons privé strandje. Met de lunch zijn we terug gelopen en hebben we bij het hostel geluncht. Terwijl we op de lunch zaten te wachten kwamen er twee arends die ons een privé show zweef vliegen hebben gegeven. Ze kwamen echt super dicht bij en we konden uitgebreid bestuderen hoe ze met hun staart sturen. Na de lunch zijn we naar een ander strand gelopen. Dit was echter helemaal vol met kleine local jongetjes die zodra ze ons zagen komen direct op ons af renden al roepende “MUZUNGU”, dit was duidelijk niet de plek waar wij rustig ons boekje konden gaan lezen. Dus zijn we nog een stukje verder gelopen naar een Hotel met een strand en daar hebben we een drankje gedaan en gezwommen. Voor het eten zijn naar een ander veel te luxe hotel met westerse prijzen gelopen die echt een takke eind weg lag maar met het uitzicht en de cocktails duidelijk de moeite waard was. Terwijl we er heen liepen werden we ingehaald door een flinke onweer en regen lucht. Wat prachtige foto’s opleverde. Toen het echt begon te hozen waren we precies binnen en konden we onder het genot van drank en eten op het overdekte balkon genieten van een mooie natuurshow aan regen en onweer. Echt prachtige flitsen die de hele hemel verlichte.
De volgende dag zijn we weer terug gegaan naar dit hotel omdat het ook een heel mooi strand had met lig stoelen en een ponton waar je van af kon duiken. Helaas was het licht bewolkt en rommelde het al de hele ochtend op de achter grond. Op zich was dit niet zo heel erg want het was nog steeds heel erg warm en de zon branden door de wolken nog steeds behoorlijk waardoor iedereen na anderhalve dag zon en smeren met zonnebrand als nog verbrand was (ja, zelfs ik. Maar alleen op een paar plekjes waar ik niet zo goed in gesmeerd had). Echter kwam het gerommel rond de lunch dichter bij en net toen wij binnen in het restaurant onze lunch naar binnen zaten te schransen begon het te regenen. Na de lunch was het gelukkig wel weer droog maar de zon en de echte warmte kwam niet meer terug. Daarom besloot ik met twee andere meiden (we waren in totaal met 10 ofzo) om een boot tochtje over het water te maken. Dat voelt, ook al is het een motorboot toch weer vertrouwd. Daarna hebben we nog een drankje gedaan op een terras en vervolgens zijn we terug gegaan naar het hostel voor het avond eten en een warme douche. Helaas was er onder tussen een congres begonnen in het hostel wat er voor zorgde dat het brengen van het eten nog tien keer zo lang duurde (anderhalf uur wachten op een pizza is niet overdreven en als je honger hebt is dat echt heeeeeeeel lang!!) maar vooral vonden de mensen het nodig om tot na twaalven door te schreeuwen en de meisjes die bij ons op de zaal lagen hadden ook nog nooit gehoord van zachtjes naar bed gaan. Om vijf uur stonden ze alweer op en begon het hele gebeuren overnieuw inclusief het aanzetten van de radio terwijl er nog 6 andere mensen op de kamer lagen. Helaas kwam de zon op zondag niet meer terug en daarom besloten we om na het ontbijt rustig richting Gitarama terug te gaan zodat iedereen zich rustig voor kon bereiden op een nieuwe werk week. Zelfs zonder dat de zon het hele weekend geschenen heeft was het toch een top weekend en begin ik steeds meer op een echt neger te lijken ;).

• 03 April 2012 - 08:33

Meik:

Wat leuk Em!!! Dat hostel werd denk ik gebouwd toen ik daar voor het eerst in 2007 was! Heb je er foto's van? Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit is gaan zien :) Veel plezier nog & succes met je onderzoek!

• 03 April 2012 - 08:39

Monique :

Lieve Em, je verhalen zijn heerlijk om te lezen! geniet van je laatste maand en succes nog even met je onderzoek! hier overigens alles goed. Ik ga 18 april nog even voor een weekje naar Portugal met Tjeuke, echt zin in. ik spreek je snel weer. liefs

• 03 April 2012 - 09:03

Simon (kleintje):

Hee Em
    Chill verhaaltje dit weer, super leuk!!!
    Wat een held;)
    Xxx

Had je mams nog gefeliciteer?? En vanaaf weer voetbal kieken he xD

• 03 April 2012 - 09:11

Merel Van Der Eijk:

Hoooi lieve Em!!

Leuk om weer een nieuw verhaal van je te lezen! Jammer dat het daar nu regent en de zon niet meer schijnt, maar goed, je mag ook niet een al te bruine neger worden want dat vind ik niet eerlijk! ;) haha! Succes weer deze week met je onderzoek en GENIET!

Kus!!! xxxxx

• 03 April 2012 - 10:29

Reanne:

Hee lieve Em!
    Wat fijn om te lezen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt en ook genoeg leuke dingen doet! Heel veel plezier met je laatste paar weekjes daar!
    kus

• 03 April 2012 - 12:55

Vidar:

Hey Emma!

Klinkt goed en avontuurlijk :D Geniet van de komende weken!

x, Vidar

• 03 April 2012 - 15:07

Merel:

oeh en toen kwam je alweer bijna terug...klinkt wel heel lekker dat weekendje van je!
    Hopelijk is het weer als je terug bent ook weer lekker hier dat hebben wij in ieder geval wel verdient, met die fijne verhalen om jaloers op te worden van jou
    xx

• 03 April 2012 - 20:19

Sjanet:

Ha Emma, wat heerlijk om je verhalen te lezen!!! Ben helemaal niet jaloers op je hoor.....
    Geniet nog maar volop van je laatste maandje daar en als het mee zit heb je hier ook een lekker warm zonnetje bij thuiskomst!
    Ben benieuwd naar je foto's.

hartelijke groet,

Sjanet