Het begin! - Reisverslag uit Gitarama, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu Het begin! - Reisverslag uit Gitarama, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu

Het begin!

Door: emmaengbers

Blijf op de hoogte en volg Emma

16 Februari 2012 | Rwanda, Gitarama

Hallo lieve mensen in het koude Nederland!

Ik wil iedereen nog eventjes via deze weg bedanken voor al jullie lieve smsjes, mailtjes en facebookberichten voordat ik vertrok! Dat vond ik erg leuk.

Daarnaast ben ik heel blij dat ik net op het weerbericht zag dat het dooit in Nederland, dat doet mij goed ;)

Dan nu een 'korte' beschrijving van de afgelopen dagen. Te beginnen met de trein naar dusseldorf en het vliegtuig via Londen, addis abeba naar Kigali. Door de sneeuw die zondag nacht gevallen was, was ik een beetje bang voor de NS. Alles leek goed te gaan tot vlak voor de grens, natuurlijk net nadat ik met papa gebeld had dat alles goed ging, zul je altijd zien. Over de grens reed mijn trein opeens niet meer verder en moesten we overstappen. Gelukkig was de vertraging maar een kwartier. Op Dusseldorf centraal ging ik dus snel opzoek naar de trein naar het vliegveld. Een hele dikke duitser vertelde me dat ik in de eerste trein op spoor dertien moest stappen. Toen ik met mijn loodzware backpack het peron op rende stond de trein al klaar. Nog snel keek ik op het bord en zag dat er geen airport tussen stond, maar die meneer had het echt gezegd, dus stapte ik in. Al snel kwam ik er achter dat ik toch in de verkeerde trein zat, oeps.. Gelukkig kon ik snel weer terug naar centraal om daar alsnog de goede trein te pakken en was ik als nog op tijd op het vliegveld.
De volgende grote uitdaging kwam in Londen, hier moest ik ongeveer 6 uur wachten en zoals jullie weten verveel ik me nog al snel. Ik heb het overleefd, maar het scheelde niet veel. Ik keek dan ook behoorlijk op tegen de 16 uurige wacht in Addis Abeba.. Gelukkig brachten m&m's en een boek mij de nodige afleiding. Toen ik vervolgens op Addis Abeba aankwam was ik al behoorlijk gesloopt, had ik mijn boek al bijna uit, was ik bij voorbaat al verveeld en bedacht ik me dat ik krookie vergeten was (simon, let jij de komende maanden op hem). Oftewel ik was echt goed chagerijnig. Toen ik aan de dame op het vliegveld vroeg waar de wc was (er was daar werkelijk niks!!) vertelde ze me dat ik misschien ook wel mee mocht op de vlucht naar kigali die over 20 minuten ging. Daar had ik uiteraard wel oren naar. Het laatste stukje van de vlucht was ik dan ook weer een stuk vrolijker. Ook omdat ik een strak blauwe lucht zag:)
Om twee uur smiddags, inplaats van 2 uur snachts ben ik geland in Kigali. De douanne ging erg soepel en Floribert, bij wie ik de komende weken slaap kwam me ophalen van het vliegveld. Met de auto, over een eenbaansberg weg waar niet harder dan 60 gereden word (behalve door de bussen..) ben je in een uur in Gitarama. Onderweg kon je al zien dat het echt een super mooi land is! Ik was meteen verliefd. Floribert mijn gastpapa (beetje gek want hij is pas 28) heeft een mooi huis op de berg waar elektriciteit en stomend water is. Ze hebben zelfs een boiler dus ik kan warm douchen. Helaas is dat tot nu toe nog niet gelukt omdat of het de elektriciteit er uit lag of het water eventjes niet stroomde.. Gelukkig krijg ik dan een teiltje warm water waarmee ik me kan wassen. Als het goed is doet alles het vanavond wel en kan ik eindelijk echt douche:). Ik heb er een kleine kamer met een twee persoonsbed wat prima ligt, het matras is niet zoals thuis maar niet slechter dan een hostel. Bij mijn kamer zit een hokje waar de douche en de WC is. Vet luxe want dat is dus alleen voor mij. Floribert heeft een hele aardige vrouw die ook redelijk engels spreekt. Hij heeft twee zonen, een van 5 en een van 2. Echte schatjes:D Vandaag maakte ik foto's van ze en waren ze door het dollen heen. Ook hebben ze een huishoudster die alles, maar dan ook echt alles in het huis doet! zelfs de zorg voor de kinderen.. Op de universiteit waar ik mijn onderzoek ga doen is iedereen erg aardig en bereid om te helpen. Ik heb hier een bureautje gekregen waar ik met mijn laptop op kan werken en internet heb. Helaas is er de afgelopen twee dagen nog weinig van gekomen omdat ik nogal problemen had met het pinnen van geld. Sowieso werkt mijn normale pas nergens en bij alle ATM's nemen ze alleen visa kaarten aan en ik heb een mastercard. Gelukkig heb ik nu een bank gevonden waarbij het wel kan maar dan moet ik dus elke keer naar Kigali. Daarom heb ik ook een lokale bankrekening geopend.Helaas is het tot nu toe nog niet gelukt om er geld op te zetten (bedankt ING). Wat ik verder lastig vind is dat ik erg afhankelijk was van Floribert de afgelopen dagen. Gelukkig heb ik nu geld en weet ik aardig de weg, maar ik kan nog niet helemaal mijn eigen gang gaan. Daarom ben ik blij als Ellen (een nederlandse vrijwilligster) er straks is en we gezellig samen een huisje kunnen wonen. Dat neemt niet weg dat ik Floribert natuurlijk erg dankbaar ben voor alles wat hij doet, maar ik sta nu eenmaal graag op mijn eigen benen. Vanaf morgen ga ik elke dag "werken"/"rondhangen" op de universiteit en dan kan het echte onderzoek beginnen :). Ik heb ook al contact gehad met Alexander, een studiegenootje die in Kigali woont de komende twee maanden. Dit weekend gaan we lekker de toerist uit hangen!! Zo nu is het toch nog een heel lang bericht geworden, veel succes ;) Oh, het weer is hier trouwens heerlijk. Al ging het natuurlijk wel meteen regenen toen ik dinsdag aankwam, haha. Maar het is nu regenseizoen, wat betekend dat het vaak smiddags eventjes regent. Maar vandaag was het bijvoorbeeld de hele dag droog en zonnig. In de zon is het warm maar niet te en in de schaduw is het heerlijk. Ik heb al mooie zandalen in mijn voeten staan :). Oke, ik zal jullie niet verder jaloers maken.
Liefs Emma

  • 16 Februari 2012 - 16:29

    Reanne:

    Supergaaf allemaal em!! En heel erg fijn dat alles goed is gegaan met je vlucht en lange reis wat korter is geworden!
    Ik vind het wel zielig voor je dat je Krookie bent vergeten :( En al helemaal voor Krookie zelf.. hopelijk valt hij niet in de handen van de gemene Jenny en Moira haha.
    Heel veel plezier nog en succes met je onderzoek!
    kus

  • 16 Februari 2012 - 16:36

    Angela:

    Gaaf, Rwanda! In Gitarama, daar is toch dat genocide-memorial in die school.. erg heftig! Ik vond Rwanda echt een fantastisch land om doorheen te reizen, ben benieuwd hoe het is om er langere tijd te zijn.. Geniet ervan!

  • 16 Februari 2012 - 17:29

    Moira:

    Zielige Krookie!!! =(
    Wel fijn dat de rest eigenlijk wel goed is gegaan.

  • 16 Februari 2012 - 17:37

    Simon:

    Ik zal op je krookie passen hoor;)
    Waar blijven de foto's
    Dit is trouwens best chill om een les mee door te komen

  • 16 Februari 2012 - 17:37

    Simon:

    Ik zal op je krookie passen hoor;)
    Waar blijven de foto's
    Dit is trouwens best chill om een les mee door te komen

  • 16 Februari 2012 - 17:43

    Marloes:

    Ha die Emma!

    Fijn dat je goed bent aangekomen en leuk om te lezen hoe het met je gaat! Ga je ook nog foto's plaatsen op je blog? Ik hoop het want het klinkt echt tof wat je allemaal beschrijft.

    Veel succes en plezier de komende tijd!
    Liefs,
    Marloes

  • 16 Februari 2012 - 18:05

    Ellen:

    Hej Emma!!!!

    Jeetje ik ben echt ZO JALOERS...nog 26 dagen :-) Gaan we ff een super relaxt appartement scoren! Handig om te weten van de Mastercard trouwens, ik heb ook geen Visa, typisch. Maar goed, blijkbaar valt het toch te regelen dus dat is mooi! Heb je al een telefoon nummer daar? En hoe is de internet verbinding? Lukt skypen denk je? (Dit vraag ik vooral namens mn ouders...;-)

    Fijn weekend!!

    Groetjes!

  • 16 Februari 2012 - 18:05

    Jenny:

    Haha Em verkeerde trein, heerlijk. Hoort erbij nietwaar ;)
    Ben blij dat je er bent, echt vet chill van die vlucht eerder. Succes met je onderzoek alvast en nee-ik-ben-niet-jaloers aaaaarrggghhh :P
    Dikke kus!

  • 16 Februari 2012 - 18:23

    Nikki:

    he veel plezier daar en succes daar.
    Ik mag ook niet klagen hier opp curacao. voor hoe lang blijf je daar ? ik ben op curacao tot en met juni...

  • 16 Februari 2012 - 18:34

    Simone:

    Wauw Emmie, klinkt goed! (Lot zou zeggen: wow Emma, je leeft nog!) Wel jammer dat je je nachtjes zo eenzaam zonder krookie door moet brengen nu.
    Succes met je onderzoek en ik kijk uit naar de foto's!
    Liefs

  • 16 Februari 2012 - 20:29

    Merel:

    Hee lieve em,
    Klinkt goed allemaal de reis ( lekker een stukje korter op een niets-vliegveld) en je onderkomen ( wooow stromend water en een boiler!!! niet normaal meer!) En dat van die elektrictieit en geld uit pinautomaten halen is iets heel Afrikaans.
    En ik ga het niet ontkennen ik ben zeer zeer jaloers! Dikke kus kan niet wachten op de foto's

  • 17 Februari 2012 - 09:17

    Merel (Eijk):

    Hee Em!!

    Fijn dat je goed bent aangekomen! Maar wel zielig voor Krookie hoor dat ie niet mee mag op dit grote avontuur! ;) Jij gaat vast een lekkere bruine neger worden als nu al je sandalen in de boeten staan! haha! Veel plezier met de tourist uithangen dit weekend en succes op de uni! Ben benieuwd naar de eerste foto's!

    Dikke kus!!

  • 17 Februari 2012 - 09:36

    Vera:

    Gister heb ik in de trein jouw verhaal lekker hard voorgelezen, dus mijn medepassagiers (+ Max) konden meegenieten. Tof dat jij een gastpapa hebt die 2 jaar oud is en al 2 zonen van 5 en 2 jaar heeft! Heeft ie knap gedaan! ;)

    Veel plezier, ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

  • 17 Februari 2012 - 10:31

    Chris:

    Hi emmi. Mooi verhaal!! Haha gelukkig schrijf jij leuke waarbenjijnu's, deze ga ik zeker volgen ;)

    Heel veel succes negertje (ja ik ben heel jaloers). X

  • 17 Februari 2012 - 11:15

    Meike:

    Klinkt super Em!! Ben heel benieuwd wat je allemaal gaat beleven in dat mooie land :) En als je nog op de King David Acadamy komt, waar Alex nu even zit volgens mij, geniet van die mooie school en van alle leuke mensen die ik daar heb leren kennen :) Op welke universiteit ga jij onderzoek doen? Geniet van alles! xx

  • 17 Februari 2012 - 15:38

    Jessica:

    Hee Emma! wat klinkt dat gaaf zeg allemaal!! niet verkeerd! stiekem vind ik het ook niet zo erg dat het is gaan dooien haha.. erg hè!
    heel veel plezier, en net als de anderen hieronder ben ik ook erg benieuwd naar foto's! xx

  • 17 Februari 2012 - 16:40

    Kelvin:

    Glad you made it safely! keep us updated on your time there :) all the best!

  • 17 Februari 2012 - 20:03

    Attie En Kees:

    Hoi Emma,
    Heel veel plezier daar in Verwegistan!
    Zorg goed voor jezelf hoor!
    Groetjes, Attie en Kees

  • 18 Februari 2012 - 08:11

    Marc En Arnie:

    Lieve Emma,

    Veel plezier en succes met het onderzoek. Wij gaan met zijn tweetjes er ook een weekje tussenuit naar Portugal. Ellen is met huisgenootjes in Tilburg carnaval vieren. Karin heeft haar atletiek.

  • 19 Februari 2012 - 08:33

    Mark En Petra:

    Hoi Emma, veel plezier in dat mooie land. Geniet van je tijd daar. We zijn benieuwd naar verdere verhalen. Grotejes, Mark en Petra

  • 19 Februari 2012 - 13:25

    Yael:

    Heeeee lieve em!
    wou dat klinkt echt heeeeel gaaf!
    Super chil dat je gewoon kan douchen (haha idd, dat is het belangrijkste) en dat je zo welkom ontvangen word!

    Wat je allemaal wel een beetje mist:
    - carnaval Het is erg gezellig in tilburg, en ondanks het slechte weer van vandaag ga ik er ook vanavond met karin en guido weer een goed feestje bouwen~!
    - het wk allround. dit staat in mijn inmiddels volledig ingerichte kamertje de hele dag aan (niet goed voor mijn opdrachten) maar om je even op de hoogte te brengen, na de 1500 staat sven 1, (2.20 voorsprong op de 10, dus niet veel maar zeker genoeg) blokhuisen 2 en verweij 3. super mooi voor nl dus!
    Bij de vrouwen is het erg spannend tussen nesbitt, wust en sablikova die 1 2 en 3 staan!
    -Je lieve zusje

    ondanks dit lijstje van wat je allemaal moet missen, kan ik me zomaar voorstellen dat je daar een prachttijd tegemoetgaat ! en ben ik stiekem natuurlijk wel een beetje jaloers dat jij met mooi weer in zo'n prachtig land zit! ik wil graag veel foto's want eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe rwanda er uit ziet (niet in de stad en niet in de natuur)

    Heel veel plezier daar, en er volgt snel een lekkere mail :)
    xx

  • 20 Februari 2012 - 08:04

    Monique :

    Hi Lieve Em, klinkt als een fantastisch avontuur, geniet er lekker van en succes met je onderzoek!!
    liefs,

  • 20 Februari 2012 - 09:47

    Lisa:

    Klinkt heerlijk allemaal Em, have fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 10198

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Jeruzalem

13 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Bachelor reis

Landen bezocht: