Gekke Muzungu met een rode Poncho - Reisverslag uit Gitarama, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu Gekke Muzungu met een rode Poncho - Reisverslag uit Gitarama, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu

Gekke Muzungu met een rode Poncho

Door: emmaengbers

Blijf op de hoogte en volg Emma

21 Februari 2012 | Rwanda, Gitarama

Hallo allemaal!

Ten eerste bedankt voor alle leuke berichtjes!! Echt super lief:)
Ten tweede heb ik maar twee reacties gehad van mensen die spelfouten gevonden hadden in het vorige stuk, dat kan natuurlijk beter ;)

Inmiddels zit ik hier alweer een week en eerlijk gezegd voelt het nog langer door alle dingen die er al gebeurt zijn!
Als ik hier over straat loop is het echt een hele gebeurtenis. Tot nu toe ben ik in gitarama pas een andere blanke tegen gekomen en mensen vinden het dus heel speciaal. Een klein jongetjes moest zelfs huilen toen hij me voor het eerst zag.. Ze denken hier (en misschien ook wel terecht) dat alle blanke ook rijk zijn, en vooral de kinderen vinden het leuk om je na te roepen met Muzungu, wat blanke en/of rijke betekend. Gelukkig laten ze me verder redelijk met rust en blijft het vaak bij nakijken. Al helemaal toen ik zaterdag ochtend in de regen gehuld in mijn veelste grote rode poncho over straat ging, haha. Inmiddels heb ik ook maar een paraplu aangeschaft en sinds dien in het droog!
Op een normale dag sta ik rond half 8 op. Vaak ben ik dan al eventjes wakker want de rest van het huis ontwaakt ongeveer om half zeven. Dan ga ik op mijn gemak douche, wat je eigenlijk niet echt een douche kan noemen aangezien de douche het niet doet en ik dus in de douche kuip ga zitten en mezelf onder de kraan hou, haha. Nogal een onderneming, vooral om mijn haar te wassen. Maar meestal is de douche wel warm en voel ik me lekker schoon daarna. Vervolgens ga ik ontbijten met thee, witte broodjes met jam en lekker fruit. Rond negen uur vertrek ik met mijn spullen naar de universiteit wat ongeveer een kwartier lopen is. Onderweg zeg ik mijn vrienden in de kliniek gedag. Aangekomen op de universiteit lees ik eerst mijn mail en werk ik mijn aantekeningen van de vorige dag uit. Om half elf als de studenten pauze hebben voeg ik me bij hun om nieuwe mensen de leren kennen en informele gesprekken te houden. Dan beginnen hun lessen weer rond elf uur en ga ik weer achter de computer zitten. Om half een zijn ze klaar met de lessen en heb ik vaak afgesproken met iemand om iets leuks te doen of een interview af te nemen. De rest van de middag hou ik me dan bezig met het rondhangen samen met de studenten. Op maandag en dinsdag is er om 5 uur een bijeenkomst voor mensen die beter engels willen leren. Hier ben ik bij betrokken om ze te helpen (zover als mijn engels beter is..) en om met ze te discussiëren over allerlei dingen. En meestal ga ik dan rond zeven uur weer naar huis. Hier is er eventjes tijd om te ontspannen en te spelen met de kinderen en meestal gaan we dan rond negen uur eten. Rond half elf ben ik meestal wel klaar met de dag en zoek ik mijn bed op! Het is dus vooral heel veel praten en socializen de hele dag. Dit klinkt makkelijk, maar is behoorlijk slopend haha. Wel heb ik al wat leuke vrienden en vriendinnen leren kennen die me uitnodigen om in de weekenden mee naar hun ouders ergens anders in het land te gaan! Erg leuk dus:)
Verder is iedereen ook erg geïnteresseerde in mijn kijk, of de europese kijk op hun land en de geschiedenis. Zei zijn vaak diegene die tegen mij over de genocide beginnen.
Het enige wat ik nu wel echt begin te missen is een vorm van beweging. Gelukkig moet ik wel elke dag naar de universiteit lopen maar dat schiet natuurlijk nog niet echt op.. Ik heb alleen nog niet echt een goed stuk gevonden waar ik zou kunnen hardlopen. Alleen de hoofdweg is een verhard maar die is veelte druk en andere wegen zijn eigenlijk meer bergpaadjes. Wel denk ik dat ik daar heel mooi over kan wandelen dus ik denk dat ik daar maar eens mee begin morgen ochtend :)
Veel liefs aan iedereen in muzungu land!!
p.s. Foto's komen de volgende keer.

  • 21 Februari 2012 - 08:20

    Merel:

    Nou hier komt de eerste spelfout hihi....
    ( het is douchen als je onder de douche staat niet douche)
    Maar klinkt zo wel alsof je uit Delft komt, en dan het mindere gedeelte...duh tanthof!
    Maar dat Muzungu geroep herken ik nog wel....ow ik ben zo jaloers. Het klinkt echt zo gaaf!!!
    xx

  • 21 Februari 2012 - 08:34

    Sjanet:

    Hey Emma,

    wat ontzettend leuk om zo jouw leventje daar te volgen. Klinkt heel goed en ik kan me voorstellen dat je veel indrukken opdoet. Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar foto's van daar. Nou meis, geniet vooral van deze unieke periode....
    liefs
    Sjanet

  • 21 Februari 2012 - 09:51

    Meike:

    Herkenbaar, muzungu!! Is er op de universiteit geen sportgroep die voetballen, basketballen etc.? Veel plezier!!

  • 21 Februari 2012 - 10:23

    Vera:

    Eerlijk gezegd ben ik na al die jaren wel gewend geraakt aan jouw spelfouten en ''lees ik er overheen''. Maar vooruit, hier komen ze dan: Betekend = betekent, douche = douchen, hun = hen, hou = houd, geïnteresseerde = geïnteresseerd, zei = zij, veelte = veel te ;) Nu ik erover nadenk, maken die spelfouten jouw verhaal ook wel weer leuk / spannend / en echt eigen. Dus blijf maar doen, dan weet ik zeker dat jij het bent die deze mooie verhalen schrijft!

    xxxxxxx

  • 21 Februari 2012 - 10:23

    Chris:

    Sure dat dat jongetje begon te huilen omdat je blank bent?? Emma Engbers..!

  • 21 Februari 2012 - 10:54

    Robert-Jan:

    Hey Em!
    Lekker bezig daar! Vanavond AV, snap natuurlijk dat je die zult missen. Maar je moet even iets uitleggen, want soms heb je iets meer context nodig:
    "Onderweg zeg ik mijn vrienden in de kliniek gedag"?? Waarom verbaast me dat niets. Hahaha

    Kus! En heb je nou al 'n Neger geregeld?

  • 21 Februari 2012 - 11:13

    Joris:

    Misschien kun je wel een schaatsclubje beginnen daar :P
    Veel plezierrr!!

    Xxxxxxxxx

  • 21 Februari 2012 - 14:07

    Hester :

    Betekent muzungu niet gewoon:meisje met de lekkere billen ;)?!

    We missen je wel hoor em ! Vooral omdat vanavond niemand kan schreeuwen dat er meer geld moet naar instructie :(!!

    Fijn dat je het daar leuk vindt! Ja FIJN ;)! Zal ook een beetje voor je schreeuwen met de Verhuurvergadering ;)!

    Kusje knuffel!!!!

  • 21 Februari 2012 - 20:58

    Jenny:

    Ja ik moest ook huilen toen ik jou voor het eerst zag! :)
    Tof verhaal weer! Holy shit, van 9 tot 7 op de uni.. Koning! En fijn dat de genocide een onderwerp is waar gewoon over gesproken kan worden (in het kader van je onderzoek)
    Dikke kus weer!

  • 21 Februari 2012 - 21:10

    Simon:

    Top En

    Wij zijn nu in Bandol ( zoals altijd) en het is awsome hier, succes

    X

  • 22 Februari 2012 - 10:40

    Alexander:

    Dag Emma, voor dat we morgen helemaal bijkletsen, leek het me al handig om even je stukken te lezen! Ik herken er veel van, op het warme water uit de douche, na, haha. Het muzungu muzungu hoor ik hier ook steeds, prettig is wel dat de meeste kinderen vooral aandacht willen in de vorm van high five, en niet per se geld. Herkenbaar?
    Als je hier morgen bent zal ik je aan een hoop mensen voorstellen! Tot morgen

  • 22 Februari 2012 - 15:19

    Lieke:

    Leuk om je verhalen te lezen! Ik vind het al heel wat dat je een warme douche hebt ;) (in Ghana moest ik het doen met een emmer koud water die ik buiten uit een ton moest halen, want er kwam uberhaupt geen water uit de kraan)
    Veel plezier daar!
    Liefs

  • 26 Februari 2012 - 12:07

    Marloes:

    Wat gaaf allemaal Emma. Ben echt zo benieuwd naar je foto's!!!

  • 27 Februari 2012 - 19:45

    Anita:

    Ha nichtje,

    Leuk om te lezen dat je vooral bezig bent met chillen. Heerlijk!
    Ik ben ook erg beniewd naar je foto's. Dan gaat het nog meer leven.
    Wij hebben net de carnaval achter de rug en moeten ook weer aan het werk. joost vertrekt volgende week naar Indonesie. Die is volop aan het voorbereiden.

    Groetjes en liefs,
    Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 10195

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Jeruzalem

13 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Bachelor reis

Landen bezocht: