Voetbal, voetbal en nog meer voetbal! - Reisverslag uit Gitarama, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu Voetbal, voetbal en nog meer voetbal! - Reisverslag uit Gitarama, Rwanda van Emma Engbers - WaarBenJij.nu

Voetbal, voetbal en nog meer voetbal!

Door: emmaengbers

Blijf op de hoogte en volg Emma

06 Maart 2012 | Rwanda, Gitarama

Lieve allemaal,

Welkom in Afrika, door een flinke onweersbui is het internet op de universiteit beschadigd en ligt de verbinding er dus al meer dan een week uit. Ook valt de stroom minstens een paar keer perdag voor een langere periode uit waardoor ook internet cafes bezoeken vaak geen zin heeft. Vandaag heb ik geluk en kan ik jullie dus weer voorzien van een teken van leven, IK LEEF!!

De afgelopen twee weken heb ik weer een heleboel fantastische dingen meegemaakt. Veelste veel om hier allemaal te beschrijven en daarom zal ik alleen de hoogte punten vertellen.

Donderdag 23 en vrijdag 24 februari ben ik bij Alex in Kigali geweest. Eerst hadden Patrick en Vivens van de universiteit me mee gesleept naar een of andere workshop voor engelse docenten. Ik had daar eigenlijk niet zoveel te zoeken, maar volgens mij vonden ze het echt heel leuk om mij te laten zien waar ze mee bezig zijn. Ze zijn namelijk erg actief met het opzetten van een professionele vereniging voor engelse docenten en dit was de eerste bijeenkomst. Daarna ben ik bij alex thuis op bezoek geweest en heeft hij me meegenomen naar de King David Academy (Meike, wat heb je de boel daar mooi geverfd!!) Hij heeft hier een paar jaar geleden vrijwilligerswerk met zijn school gedaan en heeft er ook de eerste week van zijn onderzoek gewoond. Er wonen nu ook nog behoorlijk wat vrienden van hem die studeren in Kigali maar op de school mogen blijven wonen om zo een goedkope woonruimte te hebben. Hun schoolgeld word vaak betaald door mensen uit nederland omdat ze wees of heel arm zijn. Hier hebben we de hele avond met de vrienden en vriendinnen van Alex gekletst en zijn we naar de sauna geweest. Super leuke en lieve mensen. Vrijdag zijn we naar een zwembad gegaan voor een heerlijk relax dagje. Maar zoals je kunt verwachten ging het natuurlijk regenen en was onze enige optie om decadent te gaan lunchen..
Vorige week woensdag ben ik samen met Alex en wat van zijn vrienden en informanten naar de voetbalwedstrijd tussen Nigeria en Rwanda geweest, een toegangskaartje was ongeveerb 3 euro... Op papier is Rwanda veel slechter maar ze speelde deze wedstrijd redelijk sterk en hadden het eigenlijk verdient om te winnen, maar het bleef 0-0. In het stadion was het echt een feestje. Supporters van Nigeria en Rwanda werden niet gescheiden door dranghekken en er waren veel mensen die fantastisch mooi verkleed waren en met trommels en zang muziek maakte.
De proceduren om het stadion in te gaan was wel enigzins raar. De politie liet de mensen rijen maken om ze vervolgens weer uitelkaar de jagen omdat er een vip auto of spelersbus langs moest die via dezelfde ingang naar binnen moest en de mensen ergens anders weer opnieuw rijen te laten maken. Enigzins ongemakkelijk stonden wij tussen die mensen en rende we weg als de politie op ons afkwam. Op een gegeven moment zag een agend ons en halde ons uit de rij.. mochten we zo door lopen. Wij vonden het nogal ongemakkelijk maar de andere jongens die met ons mee waren vonden het erg chill en toen ik het er later met andere mensen overhad vonden ze het ook heel normaal. 'Jullie zijn gasten en die moeten we goed behandelen'
Later op de avond zijn we met zijn alle naar de wedstrijd Engeland-Nederland gaan kijken. Je hebt hier een aantal sportcafes die echt de heledag sport maar voornamelijk voetbal op hebben staan. Ze zijn hier vooral gek van de engelse competitie en vaak voor arsenal. De meeste van mijn vrienden durfde dan ook te wedden dat nederland ging verliezen. Ik heb nog heel wat biertjes te goed ;)
Afgelopen zaterdag heeft Ariane me meegenomen naar een bruiloft. Het was van een moslim stel, maar er was ook tradionele dans etc. Een leuke ervaring om te zien. Ook typisch afrikaans kwam het bruidspaar zelf 3 uur te laat aanzetten en viel te stroom tijdens de ceremonie drie keer uit. Stom genoeg was ik mijn camera vergeten en heb ik geen fotos.
Deze week staan er ook weer leuke dingen op het programma. Vanavond gaan we met zijn alle voetbal kijken en dit weekend neemt Ariane me mee naar het prachtige kivu lake waar haar zus woont en zij is opgegroeid.

Mijn onderzoek begint echt op gang te komen en is reuze interessant! Maar soms ook best heftig en heb ik eventjes de tijd nodig om van verhalen bij te komen.

Ohja, ik heb ook een sport maatje gevonden. Passy, een jonge die karate doet en elke ochtend hardloopt neemt mij nu af en toe mee. Hij is behoorlijk onder de indruk van mijn prestatie. Al ben ik een beetje overmoedig. Afgelopen zaterdag hadden we een rondje van ongeveer 7 of 8 km gelopen over bergen. Nou is mijn conditie wel goed, maar heb ik zeker al drie maanden geen echte looptraining meer geedaan... Ik had echt mega spierpijn de rest van het weekend haha.

Ohja, en wat mij echt heeft verbaasd is dat ze hier de lord of the rings en harry potter niet kennen.. Ik dacht dat dat overal wel bekend zou zijn, lekekr naif ;)

Goed, dat was het weer voor nu! Geniet nog eventjes van de koude dagen daar, hier is het ongeveer 25 graden, hihi.
Ik ga nu nog eventjes proberen wat foto's op facebook te zetten maar weet niet of dat lukt.. Het internet is niet razend snel.
Heel veel kusjes voor iedereen!!!

  • 06 Maart 2012 - 09:46

    Ellen:

    Emma, wat geweldig om te lezen dat je zulke mooie avonturen beleefd! Succes met je onderzoek en hou ons op de hoogte! Liefs el

  • 06 Maart 2012 - 09:56

    Monique :

    Em, wat een fantastische ervaringen zeg! en wat geweldig dat supporters van verschillende clubs gewoon tezamen naar het voetbal kijken, naast elkaar kunnen zitten en samen feesten. daar kunnen wij echt nog wat van leren. geniet lekker van alles en succes met je onderzoek!! hier wordt het langzaamaan ook wat beter weer, dus wij kunnen ook bijna weer lekker hardlopen en fietsen! dikke knuffel

  • 06 Maart 2012 - 10:29

    Meike:

    Aaaaaaahhh, wat leuk dat je op de King David bent geweest! Ik kreeg kippenvel toen ik het las, mooi daar he! Leuk dat je iedereen gezien hebt daar :) Heb je Mubaraka ook ontmoet? Dat was m'n beste vriend daar, en een van de weinige die ik af en toe nog spreek.. Wat gaaf dat je bent gaan hardlopen; wat een mooie plek om een goede looptraining te doen!
    Het kivu-meer waar je dit weekend heen gaat is ook schitterend! Ik ben zelf in Kibuye geweest, een heel mooi maar arm plaatsje aan het water.. Alleen de weg naar het kivu-meer is al een hele ervaring, heel veel plezier! Liefs!

  • 06 Maart 2012 - 10:33

    Meik:

    Ow, en trouwens Em! Was die voetbalwedstrijd in het Nationale Stadion?? Toen ik in 2007 in Rwanda was heb ik daar op het hoofdveld gespeeld, haha! Toen was ik daar voor een voetbalproject om het vrouwenvoetbal toegankelijker te maken in Rwanda.. Ook heel bijzonder!

  • 06 Maart 2012 - 11:02

    Robert-Jan:

    Em! Wat lekker om weer even 'n verhaaltje van je te lezen. Boven je bericht staat het actuele weer in Rwanda. Misschien is 't sadistisch, maar het bevalt me wel dat het nu bij jou regent ;).
    Ga zo door! Ik wil 'n afgetrainde Emma terug.
    Kus!

  • 06 Maart 2012 - 11:32

    Jop:

    Emma klinkt allemaal goed!
    Maar één ding geloof ik niet:
    Er is nog nooit iemand op aarde onder de indruk geweest van jou prestatie qua hardlopen, hoogstens het wereldrecord hijgen per vierkante centimeter!

    veel plezier nog

  • 10 Maart 2012 - 16:22

    Pap:

    Emma leuk verslag
    je krijgt de groeten van Piet Stuut. Ik heb donderdag training van hem gehad. Hier is nog gewoon ijs.

  • 10 Maart 2012 - 17:25

    Adri:

    Hoi Emma, mooie verslagen en super belevenissen van jou daar. Groetjes Ali en A3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 10202

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Jeruzalem

13 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Bachelor reis

Landen bezocht: